Archives

Guernsey

Utanför den franska kusten är det en hel del små fiskeredskap uppmärkta med bojar eller flaggor. En del var utplacerade vid lågvatten och syns knappt över vågorna i högvatten. Vi fick spana konstant för att inte få in nån lina i propellern. Några bojar ser ut som djur som simmar som sjutton när det strömmande …

Cherbourg

Frankrike! Maten i Frankrike! Nu har vi ätit 1 kg musslor var och druckit Muscadet till (ett gott vitt vin) och galette (en stor bovetepannkaka) med ost och skinka, så gott! Jag önskar vi kunde stanna lite längre! Niklas hittar björnbär i vart land vi kommer till. De franska är godast hittills. Cykeltur och lunchpicknick …

Engelska kanalen

Engelska kanalen som är känd för att vara jobbig med mycket trafik, ström och höga vågor, har varit snällt mot oss. Det har varit svag vind eller vindstilla, så vi har seglat när vi kan, och kört motor dess emellan. Man kan ju lätt bli trött på motorljudet, men hellre det än vågor som …

Inblåsta på Vlieland

Nu har vi fått tre dagar på ön Vlieland, en av de Västfrisiska öarna i Holland. Första dagen här blåste det över hamnpiren in i hamnbassängen. Det tjöt konstant i riggarna. Vi passade på att pyssla om båten, och vi höll på att bli tokiga av det vinande ljudet. En holländsk båt, en sk Tjalk …

Två dagar till havs

Vi gick ut från Kielkanalen i Brunsbüttel när tidvattnet fortfarande var lite emot oss, vi passade på när slussen öppnade, annars vet man inte när man får komma igenom. Så de första timmarna gick långsamt mot strömmen. Sedan vände den och vi åkte fortare och fortare med strömmen. Alla bojar har ett nummer, det är …

Kanalfärd

Kielkanalen – Nord Ostsee Kanal Alla segelbåtar väntar utanför slussen på morgonen, tillslut var vi 15-20 båtar som drev runt. Väl inne i slussen fanns det låga bryggor som man kunde lägga till vid. På grund av en tidigare olycka i slussen så behövde vi inte betala någon slussavgift! Niklas styr in i kanalen! De andra …

Holtenau

Nu har vi kommit fram till Holtenau, vid Kielkanalens mynning, så snart kan färden genom Kielkanalen börja. Det roliga med att segla i Tyskland är att det är så mycket liv och rörelse. Seglarna seglar åt alla håll, och även om det blåser svaga vindar är de ihärdiga seglare. Fiskebåtarna rör sig in och ut …

Vindroder, kortvågsradio och Tyskland!

Vindrodret är igång, så nu är rorsman arbetslös! Tack Pelle för hjälpen med alla linorna, det funkade bra på en gång! Vi fick även testa på att prata i kortvågsradion med Mats, och det hördes väldigt bra. Tack LEA för hjälpen med installationen! Ibland ska man ha lite tur med vindvriden 🙂 Det charmiga hamnkontoret …

Mons klint

Klinthom Havn Idag vid lunch tog vi chansen att ta oss mot Danmark. Vinden vred åt rätt håll så vi kom fram vid solnedgången. När vi närmade oss Mons klint kom vågorna från 3 håll samtidigt!