P1050148 P1050168

Engelska kanalen som är känd för att vara jobbig med mycket trafik, ström och höga vågor, har varit snällt mot oss. Det har varit svag vind eller vindstilla, så vi har seglat när vi kan, och kört motor dess emellan. Man kan ju lätt bli trött på motorljudet, men hellre det än vågor som kastar oss åt höger och vänster! Om det är nåt vi har glömt att ta med oss så är det hörselkåpor! Öronproppar och hörlurar räcker inte riktigt till.

P1050172 P1050175

Här passerar vi Rotterdam, en av de mest trafikerade hamnarna i världen. Vi fick passera i den särskilt markerade delen för korsande trafik, och ge akt på fartyg som skulle in eller ut ur hamnen.

P1050181

Än så länge har vi inte sett så mycket djur, men utanför Holland så dyker det upp en säl här och där. De är ganska skygga, så varje gång jag fick upp kameran så var de borta igen. Men här lyckades jag fånga en på bild, så att man nästan ser vad det är.

P1050205 P1050208

Vi passerar stora fält med vindkraftsverk ute på havet. På nätterna skärper man sina sinnen och jag försöker tolka allt jag ser i dunklet. De första två nätterna är fulla av trafik uppankrade båtar. Det tar upp hela ens uppmärksamhet att förstå vart alla båtar är på väg, och om det är kollisionsrisk.

P1050211

Vattnet lyser av mareld, ett självlysande plankton, i vågorna intill båten. Jag blir alldeles förtrollad och hänger över relingen för att se. Det gnistrar och glittrar i mörkret.

P1050224 P1050232

Här passerar vi Calais. Det är disigt hela den dagen, och himmel och hav går ihop. Vi ser ungefär 2 sjömil och satte igång radarn på kvällen för att kunna upptäcka båtar som inte har AIS.

P1050239 P1050243

Filmvisning i sittbrunnen och Niklas får kontakt med Mats på kortvågsradion. Allt känns tryggt inför natten.

P1050252 P1050331

Den natten var det bara enstaka båtar som passerade och natten blev på så sätt ännu mörkare. Jag brukar ta första nattvakten. Jag noterade att det blixtrade föröver på avstånd. Men plötsligt blev det intensivare och kom närmare med rask takt. Jag väckte Niklas för jag tänkte att det var bäst att ta ned storseglet. Nu såg man ett regnväder på radarskärmen, och det kom snabbt närmare. Vi tog ned seglet och styrde bort från ovädret, och det passerade på 2 sjömils avstånd. Det var mest höga blixtrar och vi hörde inte så mycket åska. Det blev en 90 graders kursändring mot kusten. Niklas tog över vakten och jag somnade tryggt. På morgonen hade vi ytterligare en 90 graders kursändring på plottern, så jag frågade Niklas vad det var. Han svarade att det kommit ytterligare ett oväder som han hade väjt undan för, med rejäl åska som jag hade sovit igenom.

P1050257 P1050329

Det var lugnt väder och vi seglade. Vinden mojnade och jag tyckte vindrodret styrde lite dåligt så jag gick fram för att justera det. Då upptäckte jag att hela paddelåran som hjälper till att styra båten hängde löst efter båten. Jag fiskade snabbt upp den med hjälp av linan som den hängde i. Stålröret som kallas safety tube var helt av, troligen på grund av utmattning efter alla år som det styrt jorden runt. Nu är vi mer eller mindre beroende av vindrodret för att slippa handstyra dygnet runt, så vi måste laga det på nåt sätt. Niklas kom på att han sett ett stålrör nånstans på båten, och gissa vad det var!! Det var just den reservdelen som vi behövde!

P1050272 P1050274

Så efter tre dygn på havet seglade vi in i Cherbourg för båtmeck och vila!