Tillslut frisknade vi till och förberedde oss för att segla igen, efter ett långt uppehåll. Det kändes lite sorgligt att lämna Muxia, men kylan och fukten sa att det var dags att segla söderut.

p1060213 p1060216

På svaj i Enseada de San Francisco fick vi en vacker solnedgång och en del svall som rullade oss från sida till sida när vi försökte sova.

p1060244 p1060243

Nästa dag gick vi in i den värsta dimma vi sett hittills. Vi smög långsamt in i en vik för natten, Ria de Aldan. Enligt guideboken kunde man gå in innanför fiskeodlingarna som bredde ut sig längs hela den västra sidan av viken. Vi såg ett kluster av prickar på radarn, och vi smög oss närmare, tills den första plattformen med musselodling dök upp. Sedan följde vi dem mot stranden och la ankar, utan att se mer än en grå ridå runt omkring oss.

p1060249 p1060252

Nästa morgon fick vi se var vi hade hamnat, och det var full aktivitet med små fiskebåtar utanför.

p1060260 p1060272

Väderutsikterna var dåliga så vi tog en kort tur till Puerto de Beluso för att få landkänning. Dock hade vi missförstått guideboken lite, så det var egentligen inte en marina öppen för allmänheten. Vi behövde en “autorization de portos de Galicia” så vi ringde och fick lov att ligga på den yttersta bryggan, och behövde inte betala något, så det löste sig till det bästa i alla fall.

Nästa dag tyckte vi att vi ville röra på oss även om det lovades regn. Dagen bjöd på spektakulära vyer med moln och dis, blixt och åska, svall och grund. Nu var det dags för Niklas riktiga kamera att komma fram!

_swe9839 _swe9838

_swe9852 _swe9849

_swe9876 _swe9878

_swe9887 _swe9896

Vi kom till vårt sista stopp i Spanien, Baiona. En stad som grundades före Kristi födelse, och borgen på berget i inloppet har byggts på i omgångar. År 1493 kom ett av Columbus skepp till staden och nyheten om den nya världen togs emot här.

_swe9912 _swe9921p1060300 p1060302p1060310 p1060313

Något vi kommer att minnas från Spanien är den fantastiska servicen. Alla får oss att känna oss välkomna, både i slott och i koja. När vi försöker att beställa mat, och missuppfattar något så hjälper de oss alltid vänligt tillrätta. När vi hade skrivit upp åtta olika tapas på beställningslistan fick vi hjälp direkt: Nej, jag får stryka den här och den här, om ni är hungriga efteråt kan ni beställa fler. När jag råkade beställa marmelad till toasten med tomat fick jag svaret: Jag rekommenderar en toast med tomat och ost bredvid. Sedan fick jag även en instruktion hur jag skulle äta min frukost med olivolja ovanpå.

p1060317 p1060316

Det har varit ett sant nöje att få lära känna Spanien – Adiós vackra Galicien!